joi, 20 septembrie 2012

Politica salariala

Politica salariala reprezinta un instrument important pe care managementul il poate folosi pentru a sprijini supravietuirea sau dezvoltarea firmei in contextul crizei economice. Politica salariala la nivelul companiei se poate analiza luand in considerare urmatoarea structura a veniturilor salariale: salariul fix; bonusuri variabile; bonusuri fixe; beneficii. Salariul fix Salariul fix reprezinta salariul de baza negociat, inregistrat in cartea de munca si platit, in principiu, daca angajatul a lucrat o norma intreaga si si-a realizat atributiile prevazute din fisa postului. Bonusurile variabile Bonusurile variabile sunt acele venituri acordate salariatului in functie de indeplinirea si depasirea indicatorilor de performanta individuali. Acestea iau, de regula, forma unor prime. Bonusurile fixe Bonusurile fixe reprezinta acele venituri obtinute de angajat fara legatura cu performanta individuala, corelate, de obicei, cu o anume evolutie financiara a firmei. In bonusurile fixe se incadreaza, de exemplu, al treisprezecelea salariu, primele acordate cu ocazia diferitelor evenimente, premiile de fidelitate. Beneficiile angajatilor Beneficiile reprezinta acele avantaje acordate angajatilor ca instrumente de motivare generala sau specifica, pentru formarea unei anumite culturi organizationale. Lista de control cu principalele beneficii acordate angajatilor in Romania 1. Cadourile pentru ocazii speciale (peste 75% dintre salariati primind in anii anteriori aceste beneficii) 2. Tichetele de masa (peste 70% dintre salariati primind in anii anteriori aceste beneficii) 3. Evenimente sociale organizate de firma (peste 70%) 4. Produse racoritoare (peste 40%) 5. Abonamente la o clinica medicala (peste 35%) 6. Produse la pret redus (peste 35%) 7. Asigurare de viata (peste 35%) 8. Masa la cantina (peste 15%) 9. Activitati sportive (peste 15%) 10. Subventii pentru transport (peste 15%) 11. Participare la profit (peste 5%) 12. Acordare de actiuni (peste 4%) 13. Plata contributiilor la fondurile de pensii private (aproximativ 3%) 14. Alte beneficii, precum team-building si vacante platite Telefonul mobil Telefonul mobil nu mai este considerat un beneficiu, el reprezentand de multe ori un instrument absolut necesar desfasurarii activitatii angajatilor. Masina de serviciu Masina de serviciu este un beneficiu oferit unor categorii de angajati (peste 90% din firme oferind acest beneficiu). Circa 4-5% din companiile din Romania si peste 10% din firmele din Slovacia, Bulgaria, Cehia si Polonia ofera angajatilor o suma de bani ca alternativa la masina de serviciu, pentru a compensa transportul in interesul serviciului. Este absolut obligatoriu sa adaptati politica salariala la contextul si situatia in care se afla firma dvs., luand in considerare atat obiectivele organizationale pe termen lung, cat si pe cele pe termen scurt. O politica salariala rigida, care nu este adaptata nevoilor specifice ale firmei si contextului in care aceasta evolueaza, risca sa franeze dezvoltarea companiei sau chiar sa afecteze supravietuirea acesteia. Riscul ca firma sa ajunga in situatia de a nu mai fi capabila sa isi achite datoriile curente catre furnizori, banci si angajati este probabil cea mai relevanta provocare cu care se confrunta intreprinzatorii in contextul crizei economice. Aceasta problema preocupa majoritatea companiilor, deoarece in aceasta perioada cererea de produse si servicii poate scadea chiar cu peste 50% fata de situatia de dinaintea crizei economice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu