joi, 12 iulie 2012

Agent de munca temporara. Obligatii privind punerea salariatilor la dispozitia utilizatorilor dintr-un stat UE

Vom vedea in ce masura un agent de munca temporara poate trimite angajati la lucru intr-un stat membru UE, avand in vedere documentele necesare si contributiile sau orice alte obligatii declarative si de plata pe care le are angajatorul. Raspuns: Munca prin agent de munca temporara este reglementata de Codul muncii (art. 88 - art. 102) si de HG 1256/2011 privind conditiile de functionare, precum si procedura de autorizare a agentului de munca temporara. Agentul de munca temporara poate incheia contracte de munca temporara cu persoane fizice pentru punerea acestora la dispozitia unor utilizatori. Conform art. 88 alin. (1) din Codul muncii , munca prin agent de munca temporara este munca prestata de un salariat temporar care a incheiat un contract de munca temporara cu un agent de munca temporara si care este pus la dispozitia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma. La art. 91 alin. (1) din Codul muncii, agentul de munca temporara pune la dispozitia utilizatorului un salariat angajat prin contract de munca temporara, in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa iar potrivit alin.(2) al aceluiasi articol, contractul de punere la dispozitie trebuie sa cuprinda: a) durata misiunii; b) caracteristicile specifice postului, in special calificarea necesara, locul executarii misiunii si programul de lucru; c) conditiile concrete de munca; d) echipamentele individuale de protectie si de munca pe care salariatul temporar trebuie sa le utilizeze; e) orice alte servicii si facilitati in favoarea salariatului temporar; f) valoarea comisionului de care beneficiaza agentul de munca temporara, precum si remuneratia la care are dreptul salariatul; g) conditiile in care utilizatorul poate refuza un salariat temporar pus la dispozitie de un agent de munca temporara. Asadar munca prin agent de munca temporara implica o relatie tringhiulara ce se creeaza intre angajat, angajator si utilizator. In cadrul acestei relatii se incheie doua contracte: - contractul de munca temporara incheiat intre agentul de munca temporara si salariat. - contractul de punere la dispozitie incheiat intre agentul de munca temporara si utilizator. Asadar, veti incheia doua contracte, un contract de punere la dispozitie cu utilizatorul si un contract de munca temporara cu salariatul. Art. 18 alin. (1) din Codul muncii stabileste ca, in cazul in care persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, urmeaza sa isi desfasoare activitatea in strainatate, angajatorul are obligatia de a-i comunica in timp util, inainte de plecare, informatiile prevazute la art. 17 alin. (3), precum si informatii referitoare la: a) durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate; b) moneda in care vor fi platite drepturile salariale, precum si modalitatile de plata; c) prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate; d) conditiile de clima; e) reglementarile principale din legislatia muncii din acea tara; f) obiceiurile locului a caror nerespectare i-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala; g) conditiile de repatriere a lucratorului, dupa caz. La alin. (2) al aceluiasi articol se prevede ca informatiile prevazute la alin. (1) lit. a), b) si c) trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca. Prin urmare, angajatorul care dispune trimiterea temporara a propriului salariat sa presteze munca in strainatate, are obligatia informarii acestuia in conformitate cu dispozitiile legale anterior mentionate. Elementele prevazute la art. 18 trebuie sa se regaseasca in continutul contractului de munca temporara. Daca indepliniti conditiile impuse de regulamentele 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) 883/2004 va puteti adresa Casei Nationale de Pensii Publice pentru eliberarea documentului portabil A1. Daca obtineti acest document contributiile sociale vor fi datorate numai in Romania. Pentru a beneficia de asistenta medicala necesara in cursul sederii temporare in Italia, salariatii trebuie sa obtina cardul european de asigurari sociale de sanatate de la casa teritoriala de asigurari de sanatate in a carei raza teritoriala isi au domiciliu. Pentru a beneficia de serviciile medicale care nu sunt acoperite de cardul european de sanatate, salariatii pot obtine de la casa teritoriala de asigurari de sanatate formularul A1. Obligatiile ce incumba agentului de munca temporara in Italia sunt stabilite de legislatia statului italian astfel incat va sfatuim sa va interesati cu privire la prevederile acestei legislatii in materie de detasare a lucratorilor in cadrul prestarii de servicii astfel cum este definita in Directiva Parlamentului European si a Consiliului 96/71/CE din 16 decembrie 1996 privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene. In Romania prevederile acestei directive au fost transpuse prin Legea nr. 344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale transpune in legislatia nationala Directiva Uniunii Europene, act normative prin care sunt prevazute obligatii in sarcina agentilor de munca temporara din alt stat membru care pun la dispozitie salariati unui utilizator din Romania. Tot astfel, in aplicarea directivei trebuie sa existe un act normativ si in statul italian cu privire la obligatiile agentilor de munca temporara care pun salariati la dispozitia utilizatorilor din statul italian. Data aparitiei: 12 Iulie 2012

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu